Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Triglachromis otostigma - ventet med længsel

Go down 
+8
peter hp
Unimati
lindum
Michael A
THORLEIFDK
stausholm
Gerner
Kiwa
12 deltagere
Gå til side : Forrige  1, 2, 3  Næste
ForfatterBesked
peter hp

peter hp


Antal indlæg : 245
Join date : 06/06/09
Geografisk sted : Hjørring

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeSøn 21 Feb 2010 - 20:36

Som altid, en fornøjelse at læse dine indlæg/betragtniniger af fisk, Yvonne, selv om det er en lidt kedelig historie
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeMan 22 Feb 2010 - 1:05

Det var lidt en vild oplevelse Yvonne. Jeg håber, at hun klarer sig Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeOns 24 Feb 2010 - 9:31

Hej Yvonne

Hvordan går det med den?
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeOns 24 Feb 2010 - 17:23

Tak skal I ha'.

I morges var de der begge to, men nu er akvarielyset slukket, og vil være det i de næste par dage, så det bliver svært at holde øje med dem. Jeg har samtidig valgt, at tage den ekstra ilt fra dem for at give dem absolut fred og ro. da det heller ikke er noget de er vandt til, at have kørende.

Da deres normale adfærd hele tiden har været, at svømme ind i deres rør, når man nærmer sig, og den ene stadigvæk gør det, antager jeg at den uheldige stadigvæk lever, for den ligger bare og roder rundt frit fremme i akvariet, uden at tage sig, af at man nærmer sig. Det er en radikal ændring i dens adfærd. Indimellem opfører den sig fuldstændigt normalt, flytter lidt sand, svømmer sammen med magen, som om intet er galt.

Den spiser dog ikke nævneværdigt, og virker som om den ser det foder der kommer ned, som en trussel, som den bare skal væk fra. pale

Jeg har tidligere talt med flere bla. Bo J om brugen af lokkefisk i en periode, i forbindelse med, at man har få fisk gående der virker utrygge. Det er under overvejelse, hvis det med at lade akvariet henligge i næsten mørke i et stykke tid, ikke hjælper. Det fordrer selvfølgelig, at jeg kan finde nogle 100% raske lokke fisk, samt at opdrætsforsøget bliver sat på hold, foreløbigt. Det er jeg dog ret så ligeglad med. Jeg vil bare gerne have at fiskene falder til ro, og kommer til at trives igen, hvis det er muligt. Det er det allervigtigste lige nu.

Det er jo vildfangne fisk, som har gået her uforstyrret siden sept. måned 2009, uden de store omvæltninger i deres dagligdag. Så måske er det, at vi ommøblerede deres omgivelser i forbindelse med bundvendingen, en større belastning end, i hvert til fald den ene, kunne magte. Det undrer mig bare, at reaktionen først kommer flere dage efter. Ellers kan jeg ikke se andet end, at magen har været for voldsom, dog uden at det er foregået i fuld offentlighed.

Vi får se hvad der sker - skal selvfølgelig nok opdatere begivenhedernes gang - i det lille Trigla hjem, uanset hvad udfaldet bliver.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeLør 13 Mar 2010 - 13:28

Hmm, ja scratch Havde jo håbet på, at føjletonen med vores Trigla, ville være i form af fine billeder, af et par der levede i fred og harmoni. Sådan skulle det desværre ikke gå.

I den mellemliggende periode har jeg forsøgt med at holde amaturet slukket, for optimal fred og ro. Ingen virkning. Var sågar på vej ud, i sidste uge for, at købe nogle tilfældige lokkefisk, men droppede det igen. Ville tænke lidt mere indgående over, hvilke det skulle være. Ideen var, at parret skulle have nogle andre beboere at forholde sig til, og måske på den måde finde melodien indbyrdes igen.

Tirsdag valgte jeg at flytte 1,1 "beta" Xenotilapia boulengeri på ca. 10-15 cm over til parret. X. boulengeri har jo tidligere vist sig, at være ret så hårde i filten, og på trods af, at de har samme opholdsområde, som Triglaerne så burde de have "finne"nok, til at kunne klare sig.

Det kunne de ikke. Trigla hannen gav dem simpelthen lammetæv, på trods af, at boulengeri hannen er en halv gang større end Triglaen. Dagen efter blev de fjernet igen, ellers var de blevet slået ihjel.

Det gav stof til eftertanke. Var det mon Trigla hannen, der reelt var synderen i hele dette spil?. På trods af, jeg ikke har kunne spore nogen jagt på magen, i dagene efter bundvendingen, så begyndte tvivlen at nage. Svaret kom dagen efter. Der så jeg for første gang, at den i forvejen forvirrede mage, fik en ordentlig opsang af de grove.

Men det var sent på aftenen, og skal jeg være ærlig, så anede jeg simpelthen ikke hvilket akvarie jeg skulle sætte en af parterne ned i, for at adskille dem. X. boulengeri parret var kommet tilbage hvor de kom fra, og der kunne hannen under ingen omstændnigheder blive sat ned. Der går den anden Trigla han jo også. At sætte en rundforvirret fisk (den slagne) ned i det virvar, kunne jeg heller ikke se for mig. I vores 720 L går vores kugleskøre boulengeri alfa han alene pga. dårlig opførsel, sammen med en hun der har ligeså dårlig adfærd. At smide en af Triglaerne ned til vores efterhånden fuldvoksne C. foae - med 3 aktive hanner nej - det turde jeg heller ikke. Uanset hvad jeg skulle tage af valg, betød det en omrokering af fiskene, og kl. 23.00 om natten skal man ikke tage den slags beslutninger, efter min mening. Det med flydenet havde jo været afprøvet, og var heller ikke løsningen, da det sidste gang resulterede i en fisk der konstant bankede op i amaturet.

Gik møjfrustreret i seng, og stod op næste morgen til en smuk fisk - liggende og skvulpe rundt i overfladen - stendød.

Ja, så kan jeg sgu lære det. Jeg har i dette tilfælde handlet totalt forkert, og læst mine fisk forkert. Normalt er jeg ret god til at læse fiskene og deres adfærd i det daglige. Men den adfærd der her er udvist, har jeg ikke haft erfaring med før. Jo jagede fisk er jo set, men da de som regel har gået i store flokke, så har de ageret anderledes end denne ene fisk, som har udvist en helt anden adfærd end en normalt jagtet fisk.

Den har opholdt sig fuldt synlig, uden den normale flugt adfærd man kan se. Den har lavet stille stereotype svømmebevægelser i en ring om sig selv, for derefter at ligge og glo lige ud i vandet. Vågnet op til dåd, taget en mundfuld sand for, at spytte den ud samme sted som den tog det fra. Om dens adfærd bare har været en række af overspringshandlinger, er ikke til at vide. Men hvis jeg en dag skulle komme i samme situation, så vil jeg handle helt anderledes, end jeg har gjort i dette tilfælde. Men det er hårde lærepenge, især når det drejer sig om en fisk, som desværre ikke er mere udbredt end den er her i landet.

Hvad der nu skal ske, ved jeg ikke rigtig. Jeg får en gruppe hjem senere, men hvordan jeg skal takle dem, med den viden jeg har nu, ved jeg ikke rigtig. De er åbenbart mere hårde i flinten disse fisk, end man lige regner med, når man vælger at holde dem i et artsakvarium og parvis.

Det var en lørdags opdatering af de lidt triste. Jeg kan bare slå mig selv oven i hovedet, over den udvikling tingene har taget. Til gengæld har jeg ikke givet op endnu, med disse fine fisk. Der er håb forude, især fordi Thomas har en fin gruppe ungfisk gående, som jeg følger spændt med i.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeSøn 14 Mar 2010 - 11:16

Det var godt nok ærgeligt Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 646538 så var det hannen Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 212589 da de gik 3 sammen har den nok fordelt tævne uden i har lagt mærke til det.

Havde hunnen ikke flossede finner ell. andre tegn på smæk.
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeSøn 14 Mar 2010 - 15:38

hmmm uden at vide en dart om fiskene. men kan se på eks. youtube at de gåer en bette flok sammen. måske det ku fordele tæskene og alligevel på sigt udmunde sig i "avl" ?????
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeMan 15 Mar 2010 - 18:26

Nej Peter, hun har været lige så fin under hele forløbet, ingen udvendige skader eller noget.

Til gengæld så boulengeri hannen ikke så fin ud i sin gatfinne, den var blevet en anelse flosset, efter den ene dags samvær.

Det er helt korrekt Steen, det er sådan man ser de fleste på videoerne. Problemet med vores var, at der kun var 3, og den "gængse" måde at opdrætte dem på er ved, at et par får fred og ro, og ikke skal forholde sig til andre fisk. Så derfor valgte vi at adskille dem. Derudover bryder jeg mig heller ikke om "enkelt" fisk der går og er undertrykte/kuede, men det er en helt anden snak.

I dette tilfælde duede det så ikke. Et eller andet er gået galt imellem parret, og som Peter er inde på, så har den lille ekstra han nok været årsagen til, at der ikke er sket noget tidligere. Men da han gik i akvariet, var det begge to der var efter ham, det var ikke kun den ene. De var helt enige om hvor skabet skulle stå, lige indtil de blev alene.

Det er ærgeligt der ikke er skrevet så meget omkring dem. Man ser faktisk kun videoer af dem, men der er ingen der skriver ret meget om deres adfærd, hvad man kan risikere osv. Det der er sket her hos os, er jo ingen gang sikkert, at det er normalt, det kan jo være et enkeltstående tilfælde.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeMan 15 Mar 2010 - 20:38

Ja, jeg havde kun mine i et års tid, inden den famøse sommeraften, og "kogning" af akvariet. Så det er meget sparsomt hvad jeg kan bidrage med af info. Mine gik som sagt sammen med en dominerende Lamprologus callipterus han der altid jagede dem ned i den ene ende, hvor de gik fredeligt sammen.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeMan 15 Mar 2010 - 22:16

Surt, men op på hesten igen Yvonne Sad
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeTirs 16 Mar 2010 - 12:10

Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeTirs 16 Mar 2010 - 17:56

Joo - jeg er ikke sådan at slå af hesten Ole.

Mange tak for link's Steen. De 2 kendte jeg faktisk ikke Embarassed cheers Synes ellers jeg har googlet den i hoved og finne, men er ikke stødt på det første og sidste link du har fundet.
Ret sjovt, at det er danskere der nævnes i artiklen fra det Nordiske cichlideselskab tilbage i 82' og noget af historien går på deres oplevelser med forsøg på opdræt.

Nej Peter, jeg kan godt huske du fortalte om den triste oplevelse med kogte fisk, og dermed ikke nåede, at få så megen erfaring med dem Crying or Very sad Forhåbentlig er vi et par stykker der
hvis vi er stædige nok, kan få det med tiden.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 19:09

Ja dagen i dag bød, udover fede nye smileys fra Oles side, på en lille gave mere. Jeg fik forleden dag en mail, om jeg var interesseret i en
enkelt Triglachromis, som var et overlevende eksemplar fra en gruppe, hvor resten af individerne var stået af for ca. 1 år siden. Så på vej
hjem fra vores Tysklandstur hentede vi med spænding den lille fætter.

Ejeren vidste ikke om det var en han eller hun, men nu havde han i 2 omgange forsøgt sig med Triglachromis over nogle år, og udgangen
på begge forsøgene havde været det samme. De var alle stået af i begge tilfælde. Som han fortalte så har han holdt mange af de lidt mere
specielle Tangaer, men de her har dog været de mest underlige, og svære at have med at gøre.

Fangststedet er det samme som de 2 vi har tilbage, så det kan jo ikke være bedre. Jeg var godt nok spændt på at se den. Hold da fast et
eksemplar. Den var/er godt nok en del større end vores egne, og med usikkerheden om kønnet, blev jeg nu endnu mere nervøs for hvordan
det ville komme til at gå her. Det var på forhånd besluttet, at uanset hvad så ville den komme til at gå med vores lille han, da jeg ikke ville
risikere finner og andre kropsdele, ved at sætte den sammen med hvores hjernelamme han der i dag går alene med en ancistrus malle.

Nå forsøgte mig med en bundvending inden den kom ned i sit nye hjem, og jeg er næsten 99% sikker på, at det er en hun. Der var størrelses-
forskel i "måstøjet". Ja jeg har sgu lidt svært ved at skjule min glæde over det. cheers hvis altså jeg har ret.

Dyret kom i, og blev modtaget af den lille han, der med strittende finner straks kunne se, at et eller andet der ligner ham selv var kommet
på besøg. Her et par timer senere opholder de sig begge i deres lille rør når man nærmer sig, så alt er som det skal være indtil videre. Nu
må tiden vise, om de kan enes, og om de her 2 klarer skærerne. Jeg er ihvert fald meget glad for den nytilkomne beboer, som jeg fik forærende
af en rigtig flink akvarist. Jeg har selvfølgelig lovet, at hvis det skulle lykkes mig at få unger på et tidspunkt, at der kommer en lille flok tilbage
den anden vej.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 19:14

Efter regn kommer solskin sunny Lyder super godt Yvonne, tillykke med "den lille ny" .....
tror godt du kan være 99 % sikker på at hvis det var en han så ville den bestemt ikke være velkommen i hulen -
så det skal nok holde vand med at der er en hun Smile

Pøj pøj med den/dem.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 19:28

Heldet forfølger den tossede. Vi krydser fingre Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 19:33

Hej Yvonne

Tillykke med den lille ny Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 15471 herfra. Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 455281

Det bliver spændende at høre hvordan det kommer til at gå.
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 19:34

Det var da en super nyhed Yvonne !
Som Michael nævner, var den næppe blevet inviteret ind i hulen, hvis det var en anden han. Laughing
Hvordan ser det ud med den forreste finnestråle, passer det med at den er mørk, og lys på den anden?
Jeg har jo ikke bundvendt mine, og kan kun gå efter dette tegn, så jeg er da noget spændt på om det holder stik.
Tilbage til toppen Go down
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 19:47

Ja Yvonne, du er ski da heldig, de hænger jo ikke på træerne i DK. Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 975683

Hvor meget større er den nye Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 15471
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 23:08

Tak skal I ha allesammen. Ja jeg er som sagt også rigtig glad, men alligevel forberedt på, at det igen kan gå galt.

Jeg har ikke kunne nå, at se finnestrålerne på den endnu. Den er væk så snart man nærmer sig akvariet. Jeg
regner med at der kommer til at gå et stykke tid, før jeg får lov til at komme i nærheden af den. Til gengæld
er den lille han altdi fremme, så det kan være at hans adfærd får en afsmittende effekt.

Jeg vil tro den er ca. 4 cm. større end hannen, dvs. omkring 12 cm. Så selvom han ikke brød sig om selskabet,
tror jeg han ville få lidt svært ved at klare hende. Hun er sgi en ordentlig kleppert, men noget så fin Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 975683
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeMan 5 Apr 2010 - 12:05

En lille opdatering. En forsigtig fodring er her til morgen foretaget, og efter lidt overvejelse blev der smagt forsigtigt på sagerne.
Røret er stadigvæk det foretrukne opholdssted, men lidt blev der da spist.

Hannen det madglade øre, tror at hver fodring vil blive hans sidste. Han har stadigvæk ikke glemt sit ophold med de 2 andre Triglaer,
hvor han stort set ikke fik lov til at spise i fred og ro. Det retter han dagligt op på nu, må man sige. Hans ihærdighed har også trukket
den nytilkomne frem. Til gengæld udviste hun unfair behandling af de 2 X. boulengeri der går deri, og satte dem til vægs.

Så jeg må nok konstatere, at selvom X. boulengeri er en hård nyser, så kan de nok ikke klare sig i selskabet med Triglachromis. Lidt
ærgeligt, da jeg i vores 720 L gerne vil have en sild der kan vende bundlaget, når de andre Triglaer kommer hjem.

Så de sidste 4 boulengeri kommer nok til Peter jeg fik Triglaen af, da han før har været interesseret i dem. Han har mulighed for i en
periode at holde de 2 hunner for sig selv, så de kan få lidt fred og blive oprettet fodermæssigt, og samtidig holde hannerne adskildt,
så de ikke går i flæsket på hinanden. Det har vi ikke mulighed for her.

Derudover har han nogle skarpere tangaer gående, som måske kan give vores stridbare boulengeri han noget at forholde sig til. Det kunne
Triglachromis også gøre, men hunnerne kan ikke klare på sigt både at være efterstræbt af en overivrig han, og så en flok Triglachromis.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Apr 2010 - 10:28

Ja her kommer også lidt opdatering.

Som skrevet i debatten om X. boulengeri, så går de 2 Triglaer nu alene i vores 576 L, sammen med lidt C. leptosoma og 2 ancistrus maller. Da den nytilkomne Trigla havde set sine nye
omgivelser an, blev hun virkelig fremmelig, og opførte sig mildest talt ikke særlig eksemplarisk overfor sine samboere. De er derfor blevet flyttet i sikkerhed andetsteds.

Det har til gengæld fået gang i Triglaerne. Her til morgen er der små kratere overalt, af deres aktivitet med bundlaget, og hele bunden ligner et helt månelandskab. Hun er nu frit synlig
hele tiden, og står og glor frækt på en når man kigger til dem. Så indtil videre lover det godt.

Mht de forreste finnestråler i rygfinnen er jeg lidt i tvivl, men til gengæld har hun en synlig rund aftegning bagerst i rygfinnen. Kan ikke huske hvad der på TCR var beskrevet om denne forskel,
i et kuld unger, men en var inde på, at dette også kunne være en forskel på hanner og hunner. Men den har den lille han ihvertilfald ikke. Om det kan være en variant forskel er også tænkeligt,
det håber jeg selvfølgelig ikke, da de meget gerne skulle være fra samme fangststed.

Men indtil videre hygger de 2 fisk sig gevaldigt godt sammen, og sålænge C. leptosoma ikke kommer i nærheden af bunden, så får de lov til at være i fred.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeLør 8 Maj 2010 - 10:01

Ja jeg er forvirret på et højere plan. De næste dage kan måske, på den gode eller dårlige måde gøre mig klogere.

Efter at have fået tilsendt et link fra Carsten til en artikel skrevet af Benoit, tog jeg tyrerne ved hornene, og ommøblerede det 576 L som de 2 triglaer går i. Efter at have læst artiklen, blev jeg enig med mig selv om, at droppe rør ideen, som jeg jo ellers havde læst mig frem til skulle være gode at anvende til disse fisk. Artiklen sagde umiddelbart noget andet.

Som sagt så gjort. Et modul blev, i mangel af fantasi mht. stenopbygning, anvendt. Modulet er ret stort, og det blev mildest talt proppet op med sand, nogle sten blev lagt omkring de ret store åbninger der er i modulet.

Billede af modulet jeg har anvendt taget da det lå frit i akvariet - inden vores Foae unger blev flyttet.

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Is.php?i=1683&img=_DSC0058

Ja kønt er det ikke, men indkøbt for år tilbage til brug for vores maller. Efter påfyldning af vand og der var faldet ro over akvariet igen, forsvandt den lille Trigla ind i "dybet" Fint nok tænkte jeg, jeg havde jo fjernet det lille sølle rør på kun 15 cm. der har ligget til rådighed, så klart at den gerne ville ind i mørket. Derefter så jeg ikke mere til dyret. Den anden svømmede frit fremme i akvariet, og var sjældent inde i modulet. Begyndte dog at flytte sand rundt uden for og i nærheden af modulet.

2 dage gik - stadigvæk kun en Trigla var fremme. Så begyndte bekymringen at holde sit indtog. Var der bunket for meget sand op inde i modulet, og lå den lille og var død derinde?

3 dagen - begyndte at overveje om jeg skulle splitte hele molevitten ad, og få syn for sagen. På 4 dagen om aftenen, så jeg en skygge bagerst i akvariet, og tænkte så lever den trods alt. Men den var ikke fremme ret længe ad gangen. Et par dage gik yderligere, og det irriterede mig da jeg ikke kunne komme til at studere fisken ordentligt. Jeg ville meget gerne se hvordan den forreste finnestråle i rygfinnen så ud, da det nye eksemplar vi har fået ikke er sort i sin overhovedet, hvilket indikerer, at det er en han, og ikke en hun som jeg troede.

Her til morgen under fodring var den lille fremme - med den mest fasttømrede mund - jeg kun har observeret hos fisk med skuffer. Fisken opfører sig meget underligt, og hænger til tider mærkeligt skråt nedad, og laver "sugende" bevægelser og munden åbnes på intet tidspunkt. Den svømmede frit rundt mellem fodret, og normalt har den jo været det største madøre af vores Triglabestand.

Der kan være tale om to ting efter min mening. Enten er den syg, eller også har den fået en meget lille skuffe. Hvis den er syg så vil jeg mene, at den trods alt ville forsøge at spise lidt, for derefter at spytte ud igen, hvilket er den observation jeg har gjort tidligere hos syge fisk, så tidligt i forløbet. Det er kun 1 lille uge siden den gik i hi.

Dens mage jager voldsomt rundt med de Leptosoma der er tilbage i akvariet. Jeg har forsøgt at fange dem, men de er simpelthen umulige at få fat i. Når den er færdig med at jage Leptosomaerne på plads i deres hjørne, vender den stille tilbage til den lille Trigla, og holder vagt omkring modulet på bunden.

Jeg kan desværre stadigvæk ikke få lov at se farven i rygfinnen, da fisken konstant holder den nede. Selvom Trigla æg er af en anseelig størrelse og ret farverige, så har jeg svært ved at se noget som helst gulligt bag de lukkede kæber. Men overlæben på fisken er ligesom fremskudt, så man kan se hudfolden er strukket lidt ud (svært at forklare) som jeg især har observeret på vores Foae hunner når de har skuffe. Magens mundstilling er helt anderledes, og ligner det den plejer.

Adfærden den lille udviser, kan også være de første tegn på (Jf. artiklen fra Benoit) at der snart skal ske en udveksling af æg parret imellem. Bortset fra at vores hænger den forkerte vej lige pt. Men er det første gang, så kan det være årsagen til den mærkelige adfærd. Den aner måske ikke hvad der har ramt dem.

Skulle det være tilfældet at det er en skuffe, så har vi da så sandelig taget helt fejl, i vores kønsbestemmelse af dem alle. Nu må vi se hvad der sker i de næste par dage. Jeg håber selvfølgelig på det bedste, og at den lille "han" bare er i lykkelige omstændigheder, og i så fald må omdøbes til Fru Trigla.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeLør 8 Maj 2010 - 12:35

Det er da totalt nice, hvis de to sammensatte Triglaer allerede har dannet par Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 211905
At det så ikke passer helt med hvem der er Hr og Fru betyder jo mindre, men er det udelukket, at de kan have byttet en gang før.?
Det er det jo nok, da du plejer at have helt styr på hvad der sker i baljerne. Very Happy

Med hensyn til hulen, så havde jeg overvejet noget i den stil, da jeg indrettede mit akvarium, det var blot med et rør, der skulle slutte i en hule.
Jeg droppede tanken igen, da jeg var nervøs for at en underkuet fisk, ville blive fanget derinde uden mulighed for at passere en dominerende fisk i gangen.

Hvis der er mulighed for at få tilsendt et link til den artikel du beskriver, må du meget gerne sende det. Smile
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeLør 8 Maj 2010 - 13:41

Ja, jeg håber jo at det er det der er sket, og ikke endnu en gang uoverensstemmelser, som der skete sidst.

Umiddelbart så skulle det i dag være sikkert at hunnernes første finnestråle skal være sort hele vejen ned. Det nævnte Michael jo også da I var her, men den dag var for forvirrende for mig i forvejen, skulle jo holde øje med "mås tøjet" samtidig. At "måstøjet" hos vores nye Trigla så, så ud til at være forskellig i størrelse gjorde jo, at jeg troede at det var en hun.

Men Benoit skriver, at hunnerne helt klart har en sort første finnestråle, hele vejen ned, og det er kun lidt over en uge side jeg fik artiklen, og jeg har brugt dage på at tygge den igennem først på Engelsk, og til sidst opgav jeg, og oversatte den til dansk via google, da den engelske oversættelse også var svær at forstå.

Jeg tror det er for tidligt, at de skulle have byttet, hvis altså skuffen er lavet i søndags. Men lige præcis dette punkt har jeg svært ved at forstå i artiklen. Har siddet og studeret deres adfærd siden jeg skrev indlægget i morges, dog med akvariet henlagt i mørke. Et eller andet foregår der derinde, og den "lilles" opførsel er meget mærkelig. Normalt er den helt med på at tyrannisere Leptosomaerne, men det er helt overladt til magen, og den svømmer selv søgende omkring i akvariet, ligesom om den venter på et eller andet. Dybt underlig adfærd efter min mening.

Har den største lyst til, at hive halvdelen af vandet af, for at få fat i de sidste Leptosomaer, så der kan blive helt fred og ro. Men igen, så længe jeg ikke er helt sikker på om det er æg den går med, og hvad der rør sig hos den, så tør jeg sgu ikke forstyrre dem yderligere.

Sender linksne til dig, måske kan du udlede andre ting end det jeg har gjort. Jeg tror den opbygning du har i tankerne er fin, der skal bare være flere udgangsmuligheder. Sender også et link hvor der er vist en hel speciel DIY bund med 2 små huller i fra oven af. Helt vild alternativ løsning efter min mening, der virkelig tilgodeser fiskenes behov i akvariet, på bedste vis. Henlagt i mørke overalt når de er under bunden, og de kan selv vælge at komme ud i lyset når de ønsker det.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeLør 3 Jul 2010 - 9:23

Ja, jeg er nu ved at være meget i tvivl om denne art skal vise sig, ikke at være kompatibel med mig som akvarist, ligesom det er tilfældet med C. leptosoma Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 107245

For 3 uger siden døde den lille hun. Om hun reelt blev slagtet af hannen, eller blev stresset ihjel ved jeg ikke. Men hun lå stendød i akvariet en morgen. Der gik så lidt rester af C. leptosoma
tilbage med Triglaen, og en efter en fik han jaget dem op i modulerne. Kors hvor frustrerende. De blev derfor flyttet over til vores foae ungfisk, og livede totalt op igen. Til gengæld havde
jeg nu 1 Trigla gående i hvert sit akvarie, kun med en enkelt ancistrus som selskab. Ret fedt må man sige. Især fordi begge akvarier efterhånden lignede noget der var løgn, i mangel på
fisk der kunne vende bundlaget.

Det blev bare mere og mere deprimerende at se på, og overvejelserne gik på, om jeg i det mindste ikke kunne flytte den ene et andet sted hen, selvom jeg jo har set hvordan de behandler
andre arter, og ja også hinanden. Men i går tog jeg beslutningen. Nu kunne det være nok, de akvarier skulle der gøres noget ved, så måtte det koste hvad det ville.

Gik i gang med 576 L'eren. Kors et arbejde. Fik det ommøbleret med henblik på, at de 2 Trigla'er skulle sættes sammen deri. Det meste af bundlaget blev fjernet, og der blev lavet 2 huler
i hver sin ende, som jeg håbede på ville kunne give dem hvert sit territorie. Triglaen og ancictrussen flyttede så ind. Ancictrussen blev med det samme opdaget, og fik som ventet en meget
ublid velkomst. Det var den nu vandt til i forvejen. De kan bare ikke tåle synet af de maller. Efter ca. 5 min jagt på den sagesløse ancistrus, fandt de 2 Trigla så hinanden, og mallen fik fred.

Et spil for galleriet begyndte nu, imellem de 2 hidssige sataner, som jeg har døbt begge fisk. Man må sige, at disse fisk har en utrolig mængde af positurer og true adfærd, som jeg af gode
grunde ikke har set tidligere. Jeg har forsøgt at optage noget video af dem, men ved endnu ikke om det er noget der kan bruges. Hvis det dur lægger jeg det op. Efter et par timer, var de
stadigvæk i gang, og havde umiddelbart ikke i sinde at stoppe, så jeg valgte at smide en lille smule mad ned til dem. Det fik dem på helt andre tanker, og der blev fred og ro. De lever begge
stadigvæk her til morgen, og ingen ser ud til at have lidt overlast - endnu. I mit stille sind håber jeg, at de vil indse, at der ikke er noget at slås om, når der ingen hunner er tilstede. Det var
ikke den løsning jeg havde ønsket, men jeg magtede bare ikke længere at have 2 akvarier kørende, som ikke fungerede.

Jeg har derudover fået kontakt til en akvarist, som har en hel del erfaring med hold af Trigla fra gamle dage, han har allerede givet mig en masse ny info, som jeg skal have tænkt igennem,
inden jeg tager næste skridt med arten. Vores hjørneakvarie er tømt, og skal igennem en større omgang. Det kommer til at stå tomt i et godt stykke tid nu. Så må vi se om det skal op og
køre igen på et senere tidspunkt. De nye moduler jeg har købt hos Ole, kommer desværre ikke i anvendelse lige med det samme, men håber det sker en gang, i løbet af efteråret.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Jul 2010 - 15:46

Til orientering, så lever de 2 Trigla her en uge efter sammensætningen, i nogenlunde fred og fordragelighed. Der er stadigvæk lidt finnerejsning når de mødes, på deres vej rundt i akvariet.

Den der er flyttet ind, har for flere dage siden påbegyndt fjernelsen af alt bundlag fra bagsiden af akvariet, og vælter det i vanlig stil op ad forruden. Det er fint den holder sig beskæftiget,
og udviser normal adfærd, så finder den da ikke på unoder overfor den anden i mellemtiden.

De er nogenlunde lige store, hvilket kan være årsagen til, at de endnu ikke har taget den helt store tur, om hvem der er stærkest. Jeg kan nu også se en tydelig forskel på de to fisk, nu hvor
de går sammen. Der er faktisk en del farveforskelle, Neutral samt den sidst ankommne, har en del fejlfarvede pigmenter rundt omkring i finnerne. Jeg ved med sikkerhed, at den ikke er overfodret
med spirulina præparater hos tidligere ejer, og den debat der tit kører omkring dette, er jeg desuden aldeledes uenig i, men det er en anden snak. Jeg er sikker på, at fisken har haft disse
mørke farvepletter lige fra den kom hjem fra søen.

De er iøvrigt blevet introduceret for 2 helt nyt foderprodukter for nogle dage siden. Jeg er jo altid på jagt efter det optimale foder til disse basser, og faldt for nogle dage siden over en annonce
med disse nye produkter. De skulle selvfølgelig afprøves, da indholdet umiddelbart passede basserne helt fint. Men ak, jeg ved godt de er kræsne med hvad jeg smider ned til dem, og det her
nye lækre foder, har så indtil videre ikke vist sig at være det helt store hit. Meeeen en Trigla med respekt for sig selv, tager ikke alt foder for gode varer, det har jeg efterhånden erfaret.

Helt i tråd med hvordan jeg selv har det. Livet er simpelthen for kort til mad, man ikke bryder sig om Basketball

Til gengæld er vore madører af Synodontis og Phyllonemus typus maller helt exentriske når det nye foder tilbydes - de vælger så bare at spolere det i atomer og bortføre store lunser, så hele
meningen med det går fløjten haha.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeTirs 13 Jul 2010 - 11:39

hvad er det for rør i bruger.... (mærke, farve)?

marine blå bag og kold hvid for agtigt...
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeOns 14 Jul 2010 - 10:17

Jeg bliver dig svar skyldig, kan ikke lige huske det.

Men ja, der er et blåt rør i, og så vist nok et planterør af en slags. Mener dog det blå sidder forrest.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeOns 13 Okt 2010 - 20:32

Der er sket en del på Trigla fronten siden sidst.

To Trigla i et 576 L akvarie var heller ingen succes mht. bundlags problemer og tiltagende alge problemer. Nøjagtigt som det var tilfældet i hjørneakvariet. Nu kunne det være nok. Tog Ole's moduler i brug i vores 720 L, og omlagde det, og fiskene blev flyttet derover. Der hyggede de to "bæster" sig med, at tyrannisere 2 stk. X. boulengeri og 4 stk. C. leptosoma, men i dag går det nogenlunde. Mallerne kan de så ikke hamle op med Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 162245

576 L'eren stod tømt for vand i nøjagtig 1 uge, så blev det midlertidigt opholdssted for nogle meget fine scalare, som jeg var ret nervøs over at have ansvaret for. Det gik heldigvis fint.

På trods af, at Trigla eventyret efterhånden var ved at være opgivet, tog jeg mig sammen. Hvorfor ikke tage de 3 stk. hjem der går i Nordsjælland. Så kan jeg se hvad det reelt er jeg har gående der, og de kan gå i karantæne i 576 L'eren indtil videre, selvom jeg meget hellere ville nedlægge det. Som tænkt så gjort.

Den 26/9-10 hentede vi 3 imponerende VF Trigla. De indgik for et par år siden i en mallehandel, men jeg har indtil videre ikke ment vi har haft de rette forhold, at tilbyde dem. Heldigvis er ejeren en tålmodig mand, der ikke havde travlt med at komme af med dem. Som han dengang sagde, så er det en fisk der ikke fortjener, at komme ud til hvilken som helst "bebumset teenager", der ikke ved hvad han får mellem fingrene. Jeg er glad for jeg ikke tog dem hjem før nu, for de er dælme store, og ja jeg har jo i mellemtiden lært en hulens masse om artens adfærd, med dem jeg har holdt i et års tid nu.

De "nye" Trigla har dog givet mig et helt andet "hovedbrud" Det er gamle fisk, også visuelt. Men om noget er de endnu mere imponerende end de yngre eksemplarer vi har gående. Det er svært at forklare, men i form og faktisk også adfærd er de helt anderledes end de unge. De her ligner virkelig de "bastante" fisk som der engang lå billeder af, i de links der er i denne debat. Desværre er billederne i dag væk Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 107245 Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 152583 .

Mit hovedbrud går på, at de har gået i samme akvarie siden starten af 2006, hvilket de tydeligt viste tegn på da de skulle fanges. De anede ikke hvad et fangstnet var, og lod sig tillidsfuldt indfange. De har i nogenlunde fred og fordragelighed gået med en hel del andre Tanganyikaer igennem årerne uden problemer. Derudover er deres indbyrdes forhold fastlagt, og de har ingen stridigheder indbyrdes. Deres "gemytlige" og "urokkelige" temperament har også vist sig i de 3 uger de har gået her nu. De går så at sige, under fuldstændigt ændrede omgivelser med minimal dekoration. Ingen dejlige tætte planter eller deres vante store kloakrør, blot med få store moduler, minimalt bundlag, og meget mindre PVC rør som skjulesteder. Det har de taget med ophøjet ro.

Jeg tror de kommer til "kort" på trods af størrelsesforskellen, hvis de skal bide "finner" med vores to unge "bæster", der mener at deres 720 liters akvarie kun er til for dem. Men disse 3 nye "blide" kæmper, som jeg indtil videre vil vove at kalde dem, fortjener at blive behandlet med omsorg og respekt i deres alderdom, så jeg må se hvad jeg kan gøre på sigt. Måske kan de klare sig overfor de to "bæster" i et stort akvarie som selvfølgelig igen skal omrokeres hvis de skal introduceres for hinanden. Men det må tiden vise.

I morgen kommer en god ven, der kender en del til arten, hjem til os. Han kender endda den første ejer af dem, der oprindeligt købte dem da de kom til landet, lang tid før 2006, så det er lidt sjovt. Vi skal kigge lidt på vores opsætninger og mulige fremtidige sammensætninger, med de fisk vi har gående, samt måske foretage en bundvending. Nååh ja, og så skal vi bare "fiskenørde" generelt. Han har en helt anden holdning til arten mht. både fodring og opsætningerne med rør osv. Så det glæder jeg mig til, at høre meget mere om.

Hvis de beskrevne kendetegn kønsmæssigt (farven i den forreste finnestråle i rygfinnen) holder stik, så burde fordelingen hos de 3 nye være 1,2. De er meget tydelige på disse fisk. De har dog aldrig ynglet, og kommer sikkert heller ikke til det, med tanke på deres alder. Men et eller andet sted ser jeg frem til stille og roligt, at kunne have dem gående, og nyde dens fine udseende, og adfærd, og forhåbentlig på sigt, at opbygge det næsten perfekte senarie for dem. De er ikke nemme, men for dælen de har en individuel personlighed der ikke bare kan "kasseinddeles" efter en artsbeskrivelse, der gør, at man er nød til, at fortsætte for, at blive klogere på dem. Et eller andet sted er det også dejligt, at få så "gamle" eksemplarer indenfor dørerne, der har en historie at fortælle, og som har overlevet det akvaristerne har udsat dem for. Det højner i den grad ens respekt for fisk, andre har haft gående, og har taget sig kærligt af i årevis.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitimeTors 14 Okt 2010 - 9:40

Det er da fint at du har fået dine fisk hjem Yvonne - personligt havde jeg nok ikke kunne vente i 2 år Smile

Jeg tror faktisk ikke du skal regne med at der bliver den store ballade når du får
fiskene sat sammen - det er jo ikke en aggresiv art som sådan ....
men det vil tiden selvf. vise.
Det bliver en super fed tank, og der skal nok vente nogle gode oplevelser.
Jeg tror iøvrigt heller ikke at du behøver at afskrive deres muligheder for at
yngle selvom de har lidt år på bagen, et par år med total fred og ro så skal du bare se Wink
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 2 Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Triglachromis otostigma - ventet med længsel
Tilbage til toppen 
Side 2 af 3Gå til side : Forrige  1, 2, 3  Næste
 Lignende emner
-
» Triglachromis otostigma - I nat blir der stille

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Tanganyika-
Gå til: